Om premiemodellen
I dagens premiemodell blir hver enkelt virksomhet beregnet for seg. Dette kaller vi en virksomhetsspesifikk hendelsesbasert premiemodell.
Premiemodellen synliggjør pensjon som et viktig kostnadselement. Den gir bedre oversikt, og større mulighet til å påvirke fremtidig premie. Premiemodellen er i tråd med hvordan andre pensjonsordninger beregner pensjonspremie.
Den totale premien består av tre elementer:
Ordinær premie |
Endringspremie |
Administrasjonspremie |
Premie for ett år til med opptjening for alle ansatte |
Premie for hendelser som ikke faktureres gjennom den ordinære premien |
Administrasjonspremie 0,30 % av pensjonsgrunnlaget |
Består av:
|
Oppstår f.eks. ved:
|
|
Tar hensyn til:
|
Vi beregner premien løpende gjennom året, basert på hver enkelt ansatt i virksomheten, samt faktiske hendelser som dere rapporterer til oss. Dette kan gi variasjon i fakturabeløpet fra termin til termin.