(4) Fakturering av pensjonspremie
Metoden bygger på at vi fakturerer hendelsene rett etter at endringer i lønns- og stillingsdata er sendt oss. Dette sikrer at pensjonsordningen vil være tilnærmet i balanse til enhver tid.
Hva betyr det for deg som kunde?
- Dere mottar oppdatert premie til rett tid fordi premieeffekten inntreffer rett etter at endringene er sendt oss.
- Fakturaunderlaget viser hva premien inneholder, for eksempel
- lønnsvekst
- stillingsendringer
- tidligpensjonering
Når kommer fakturaen og hva inneholder den?
Dere vil motta en faktura fra oss seks ganger i året. All fakturering skjer i etterkant av terminen og inneholder ordinær- og endringspremie for den aktuelle terminen.
- Termin 1 er januar + februar
- Termin 2 er mars + april
- Termin 3 er mai + juni
- Termin 4 er juli + august
- Termin 5 er september + oktober
- Termin 6 er november + desember
Ordinær premie skal dekke årets opptjening av pensjonsrettighetene i tillegg til de allerede opptjente rettighetene.
Endringspremie betales én gang for å dekke opp tilbakevirkende effekt av for eksempel lønnsendringer.