(4) Fakturering av pensjonspremie

Metoden bygger på at vi fakturerer hendelsene rett etter at endringer i lønns- og stillingsdata er sendt oss. Dette sikrer at pensjonsordningen vil være tilnærmet i balanse til enhver tid.

Hva betyr det for deg som kunde?

  • Dere mottar oppdatert premie til rett tid fordi premieeffekten inntreffer rett etter at endringene er sendt oss.
  • Fakturaunderlaget viser hva premien inneholder, for eksempel
    • lønnsvekst
    • stillingsendringer
    • tidligpensjonering

 Når kommer fakturaen og hva inneholder den?

Dere vil motta en faktura fra oss seks ganger i året. All fakturering skjer i etterkant av terminen og inneholder ordinær- og endringspremie for den aktuelle terminen.

  • Termin 1 er januar + februar
  • Termin 2 er mars + april
  • Termin 3 er mai + juni
  • Termin 4 er juli + august
  • Termin 5 er september + oktober
  • Termin 6 er november + desember

Ordinær premie skal dekke årets opptjening av pensjonsrettighetene i tillegg til de allerede opptjente rettighetene.

Endringspremie betales én gang for å dekke opp tilbakevirkende effekt av for eksempel lønnsendringer.

Økt ytelse gir økt terminpremie