(2)Fakturering av pensjonspremie
Prinsippet bygger på at vi deler kunder inn i premiefelleskap og beregner premiesats ut fra gjennomsnittet i det enkelte premiefelleskap.
I juni mottar dere et varsel om premiesats som skal gjelde for neste års premie. I slutten av september sender vi en prognose på forventet premie neste år i kroner.
Prognosen er basert på forventet utvikling i lønns og stillingsdataene, og antyder hva total årspremie for det kommende året vil bli dersom ikke spesielle forhold inntreffer.
Hva betyr det for deg som kunde?
- En premiesats som kan brukes i budsjettprosessen.
- En prognose i kroner for samlet årspremie.
- Faste terminpremier gjennom året bidrar til økt forutsigbarhet.
- Terminpremien kan justeres underveis ved store endringer i organisasjonen.
- Endringer som avviker fra SPKs prognose vil bli avregnet
Når kommer fakturaen?
Dere vil motta en faktura fra oss seks ganger i året. All fakturering skjer i etterkant av terminen.
- Termin 1 er januar + februar
- Termin 2 er mars + april
- Termin 3 er mai + juni
- Termin 4 er juli + august
- Termin 5 er september + oktober
- Termin 6 er november + desember, inkludert avregning for foregående og inneværende år
Premien fordeles likt over terminene. Samtidig som du mottar faktura for 6. termin, vil vi også foreta avregning basert på om dere har betalt for lite eller for mye premie i løpet av foregående og inneværende år.