Om premiemodellen
I dagens premiemodell blir hver enkelt virksomhet beregnet for seg. Dette kaller vi en virksomhetsspesifikk hendelsesbasert premiemodell.
Premiemodellen synliggjør pensjon som et viktig kostnadselement. Den gir bedre oversikt, og større mulighet til å påvirke fremtidig premie. Premiemodellen er i tråd med hvordan andre pensjonsordninger beregner pensjonspremie.
Den totale premien består av tre elementer:
Ordinær premie |
Endringspremie |
Administrasjonspremie |
Premie for ett år til med opptjening for alle ansatte |
Premie for hendelser som ikke faktureres gjennom den ordinære premien |
Administrasjonspremie 0,30 % av pensjonsgrunnlaget |
Består av:
|
Oppstår f.eks. ved:
|
|
Tar hensyn til:
|
Vi beregner premien løpende gjennom året, basert på hver enkelt ansatt i virksomheten, samt faktiske hendelser som dere rapporterer til oss. Dette kan gi variasjon i fakturabeløpet fra termin til termin.
Som følge av innføringen av ny offentlig tjenestepensjon (påslagspensjon) fra 1. januar 2020, gjelder det ulike regelverk for medlemmer født 1962 eller før og medlemmer født i 1963 eller etter. Dette tas hensyn til ved beregning av premien.
Lønnsoppgjøret 2024: Bevilgningsoppfølging og pensjonspremie
Pensjonsutgiften i bevilgningsregnskapet i andre halvår 2024 ga for flere bruttobudsjetterte virksomheter med ansatte født 1962 eller tidligere, ikke et korrekt grunnlag for bevilgningsoppfølging.