Arbeidsgiver

Her finner du praktisk informasjon om administrering av apotekordningen og endringer i regelverk. Du kan også logge inn i Min virksomhet hvor du kan sende pensjonsmelding, rapportere lønns- og stillingsdata og hente ut rapporter. Alle som har fått tildelt en rolle i Altinn vil ha tilgang til relevant informasjon.

Viktig informasjon i forbindelse med koronautbruddet - spesielt for apotekordningen

  • (Oppdatert 7.4.2020) Styret i Pensjonsordningen for apotekvirksomhet (POA) har 7. april vedtatt at §4 første ledd i POA-loven midlertidig også skal gjelde permitterte medlemmer. Dette innebærer at permitterte beholder medlemskapet i pensjonsordningen ut 2020. Bestemmelsen gjelder fra korona-loven trådte i kraft 27.03.20.

  • Medlemmer som blir permittert i denne tidsperioden skal rapporteres med permisjon uten lønn, eventuelt med permisjon med delvis lønn og gjenværende stillingsprosent.

  • De som får permisjon med full lønn fra arbeidsgiver regnes som ordinære medlemmer i apotekerordningen og skal ikke rapporteres med permisjon.

  • De som får permisjon uten lønn med kortere varighet enn én måned skal ikke rapporteres til oss. Permisjonen får ingen konsekvens for medlemskapet i apotekerordningen.

  • Dersom medlemmer som har tatt ut alderspensjon eller AFP fra apotekordningen går tilbake i jobb på apotek i forbindelse med koronautbruddet, gjelder ordinære avkortingsregler for pensjonen. Det er kun arbeid innen helsesektoren som gir fritak for pensjonsavkorting og apotek er i denne sammenheng ikke definert å være innen helsesektoren

Profilbilde