Kapittel 13

Behandling av person­opplysninger i person­skadesaker

SPK administrerer ulike typer forsikrings- og erstatningsordninger på vegne av staten. I den forbindelse behandler vi personopplysninger for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler SPK.

Ved behandlingen av erstatningskrav etter forsikrings- og erstatningsordningene vil det også være nødvendig å behandle sensitive personopplysninger (helseopplysninger). Dette gjøres for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

Personopplysninger behandles i tillegg for statistiske formål. Rettslig grunnlag for dette er personopplysningslov § 8 og § 9.

SPK bruker et egenutviklet saksbehandlingssystem for behandlingen av erstatningssakene. I dette systemet registreres det personopplysninger som navn, adresse, fødselsnummer, bankkontonummer, utførte utbetalinger, arbeidsgiver, skadedato, informasjon om skade (kroppsdel som er skadet og skadeårsak) samt grad av medisinsk invaliditet og grad av arbeidsuførhet som følge av skaden. I saksbehandlingssystemet er det også et eget notatfelt hvor saksbehandler kan skrive egne notater.

Ved behandling av gruppelivssaker behandles navn, adresse, fødselsnummer, arbeidsgiver, dødsdato for den avdøde, i tillegg til navn, adresse, fødselsnummer og bankkontonummer til etterlatte. I tillegg registreres utførte utbetalinger til etterlatte.

SPK bruker i første omgang de opplysningene som framgår av skademeldingsskjemaet som vi mottar fra deg eller din arbeidsgiver. I de fleste tilfeller vil vi ha behov for ytterligere opplysninger for å kunne behandle saken. Dette vil typisk være opplysninger fra leger og andre behandlere, sykehus, forsikringsselskaper, NAV og Skatteetaten. Vi vil i så fall be deg om å samtykke til at vi innhenter ytterligere opplysninger. Dette gjøres ved at du underskriver et fullmaktsskjema. Ditt samtykke vil kun gjelde nærmere angitte opplysninger fra de instansene som du har skrevet opp på skjemaet, for eksempel navngitt lege og navngitt behandlingsinstitusjon. Ditt samtykke kan til enhver tid trekkes tilbake. Skjema for å trekke tilbake samtykke får du sammen med fullmaktsskjemaet.

Dersom du klager på utfallet av saken hos oss, vil personopplysninger som er nødvendig for behandling av klagesaken bli utlevert til det klageorganet som skal avgjøre saken. Aktuelle klageorganer i denne forbindelse er Finansklagenemnda, Forsvarsdepartementet og Klagenemnda for kompensasjon og billighetserstatning.

SPK oppbevarer personopplysningene så lenge de er nødvendige for å oppfylle det formålet de ble innhentet for. Det betyr at så lenge du har en erstatningssak gående hos oss, er opplysningene om deg lagret hos oss. Når saken er avsluttet, oppbevarer vi opplysningene i 50 år eller 10 år etter din død. Årsaken til dette er at enkelte kommer tilbake til oss med erstatningskrav etter at en sak er avsluttet. Det er da viktig at opplysningene fortsatt finnes, både av hensyn til deg som søker om erstatning og fordi at SPK må sikre seg at samme skade ikke erstattes flere ganger. Deretter slettes alle personopplysninger i saken med unntak av saksnummeret og enkelte saksopplysninger som er nødvendige å beholde i saksbehandlingssystemet. Dette gjelder blant annet opplysninger om skadedato og om eventuelle utbetalinger som er foretatt i saken.