Sist oppdatert: 16.04.2020
Hva gjør Statens pensjonskasse?
Statens pensjonskasse administrerer Pensjonsordningen for apotekvirksomhet på vegne av Arbeids- og sosialdepartementet.
Vi tar oss av alle ledd i et pensjonslivsløp, fra et medlem kommer inn i ordningen første gang, til medlemmet pensjoneres.
Dette er våre hovedoppgaver:
- Vi kvalitetssikrer medlemsdatabasen og utbetaler rett pensjon til rett tid.
- Vi beregner den premien medlemmet skal betale og fakturerer arbeidsgiver.
- Vi yter service og besvarer henvendelser fra arbeidsgivere og medlemmer.
- Vi har løpende kontakt med arbeidsgivere og NAV-kontorene.
Eget styre
Det er oppnevnt et eget styre som er pensjonsordningens besluttende organ. Styret ledes av administrerende direktør i Statens pensjonskasse og består i tillegg av fire styremedlemmer med personlige varamenn.
Styret oppnevnes av Arbeids- og sosialdepartementet for fire år av gangen etter innstilling fra arbeidsgiverforeningene ved HSH og Spekter og arbeidstakerforeningene ved Farmaceutisk Forening og Farmasiforbundet.